Dat deed ik met een stalen Colnago, een normaal crankstel en een 25. Vooraan het liefst een zo groot mogelijke cassette zodat je een tandje over hebt, Daardoor kun je makkelijker in een hoger cadans rijden (efficiënter), En waardoor je een grote tocht zoals de Marmotte of de Dolomietenmarathon echt vol kunt houden zonder stil te vallen, Minder efficiënte overbrenging omdat de ketting scheef aangrijpt op de cassette, 53/39, voor de zeer sterke rijders onder ons 'stoempers', 52/36, voor normale fietsers die geen compact willen (zij rijden nooit in de bergen), 50/34, meest gekozen omdat die mensen zowel zwaar als licht willen rijden op vlak terrein en in heuvels/ bergen, 46/36, kinder verzet en heel weinig gekozen, 11/32 of 11/34 voor in de bergen (op vakantie bijvoorbeeld). Of kan ik hem mailen? Daarna wordt er uitgelegd welk verzet het beste past bij verschillende situaties. Als alles blijft zoals het is, doe ik in oktober de 70.3 Ironman van Luxemburg. My current bike is the first road bike I’ve owned since the 10-speed when I was a teenager. Je wilt tenslotte zonder al te veel moeite …, Het is waarschijnlijk één van de grootste irritaties tijdens het wielrennen of mountainbiken: een slecht schakelende derailleur. Hardlopen 82 | Hardlopen En Fiets, Hoe Combineren? Net als bij het crankstel is het bij het kiezen voor een juiste cassette zeer belangrijk om het soort rit dat je gaat maken in het achterhoofd te houden. Getting a new 105 5800 crankset (just bought a 4iiii Power meter!). La mayoría de los cambios son de pata corta. Als je gewoon in ons vlakke land rijdt zou ik persoonlijk voor het laatste gaan. Mijn eerste klim was op de Alpe d’Huez. 11-25 (11-12-13-14-15-17-19-21-23-25) We hebben het allemaal wel eens meegemaakt. Met een 1 kun je echt nog lekker gas geven! Beantwoorden. And a slightly less huge fan of 52/36, which is why I haven't tried a semi-compact yet. Met zo’n groot tandwiel kun je heel licht trappen. Door regelmatig je fietsketting op te meten …, Er zijn verschillende cassetteverhoudingen. 52/36 vs 50/34 for CO road cycling. Because after a dozen years of riding 50/34 on most of my road bikes, and 53/39 on one of them, I'm almost positive that I would be a huge fan of a 51/35. | Gemiddelde beoordeling: 8.7/10 sterren Ik ben een polderrijder en ben geen fan van klimmen, maar daar ontkom ik nu niet aan :-) 36 of zelfs 34. De iets meer ervaren wielrenner kan de keuze maken om tijdens de fietsvakantie iets verder te reizen dan de Ardennen. Het komt dus steeds vaker voor dat mensen hun crankstel of cassette vervangen wanneer ze gaan fietsen in de bergen. Op zich een logische gedachte, alleen gaat de combinatie met je 10 speed shifters en 10 speed kettingbladen met een 11 speed derailleur, ketting en cassette niet werken. Concreet hebben we het over de volgende verhoudingen en cadans: Een 11-25 of een 11-28 zou hierbij het beste passen. • Of Alles vervangen? Voor 10 speed zijn er andere opties dan voor de 11 speed. Ik gebruik deze e-bike MTB alleen op de verharde weg en af en toe een zandweg omdat fietsen knooppunt langs een bos loopt of iets dergelijks. Op welk verzet fiets ik het fijnst? Het is niet nodig om je voorbladen te vervangen, ook je derailleur kun je blijven gebruiken. Bedankt alvast! Afhankelijk van persoonlijke voorkeuren en ervaring kan het natuurlijk zo zijn dat voor jou iets anders beter werkt. Desnoods een andere passende Shimano cassette met een andere tandwiel verhouding als deze 12 en 14 tands er maar op zitten. Crankstellen met drie kettingbladen komen nog maar weinig voor en het brengt ook meer gewicht met zich mee. » Ga direct naar de 10 speed aanbieding ►, » Ga direct naar de 11 speed aanbieding ►, Bekijk hier snel en simpel alle actuele sales op een rij ►. Of ga je de uitdaging aan om de gevreesde Mont Ventoux te trotseren? Zoals Rik aangeeft kun je het zo monteren, maar goed schakelen zal het niet doen. 11-25: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25, dit is de beste racecassette voor 11 speed fietsen. Eerst maar eens zien een Everesting te overleven, maar dat is in het frissere Oostenrijk :) Let er dan wel op dat je de juiste serie gebruikt! Met een fijne nieuwe cassette (en ketting) rijd je veel beter en soepeler! Je ketting heeft de juiste lengte, als de kettinggeleider en het kettingspanwiel verticaal staan ten opzichte van elkaar én de ketting voor op het grootste tandwiel ligt en achter op het kleinste. Een crankstel met 1 kettingblad kan bestaan uit 50 tot 38 tanden. 0 watchcwgo • Of (toch) het crankstel vervangen? . Voor op het vlakke is het niet nodig om een lager verzet te kiezen omdat een lichte versnelling niet snel nodig zal zijn door het gebrek aan hoogtemeters. 52/36 vs 50/34 for CO road cycling Currently am running a 11 speed 11-28 53/39 setup. Maartje (Mantel). Binnen het crankstel met twee kettingbladen kan je kiezen tussen een Compact crankstel (50/34), een Semi-Compact crankstel (52/36) en een Dubbel crankstel (53/39). In het volgende stukje worden de voor- en nadelen van deze verschillende soorten crankstellen met twee kettingbladen opgesomd. Bovendien is het bewezen dat het efficiënter fietst, je kunt dus zo je fietsvrienden voorbij knallen. Las desventajas de esta combinación son dos: - en shimano, con casettes mayores que 30 el fabricante dice que hay que instalar un cambio de pata larga. 12-25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25 De opvolging van tandwieltjes is namelijk lekker klein, waardoor je makkelijker in de ideale cadans blijft rijden. ( Zaměnitelnost převodníků 53-39 vs. 52-36 vs. 50-34 Dobrý den, mám sadu Chorus 11s z roku 2012 a rýd bych vyměnit převodníky 53/39 za převodníky kompaktní 50/34 a nebo za 52/36. 11-23 (11-12-13-14-15-16-17-19-21-23) De trend tegenwoordig is dat wielrenners liever 90 omwentelingen per minuut of hoger a la Contador maken. Of zou het zo moeten kunnen? Nu wil ik dus een poldercassette 11-25 monteren voor in de polder. The 52-36t chainset offers a third option for road riders, striking a middleground between the ‘standard’ double and a compact. Thread: 52/36 vs 50/34. Hier zijn twee nadelen aan verbonden. Voor mij was het dan ook een persoonlijk hoogtepunt toen de Giro d´Italia door Arnhem heen kwam in 2016. heb ik met een 11-23 gereden. I currently run a 50/34 and 12-25(10sp). Wanneer je een te grote cassette monteert kan het voorkomen dat de kooi niet lang genoeg is om de ketting voldoende op spanning te houden. » Ga direct naar de 11 speed aanbieding ►. Kortom met genoeg training is je ultegra 36-34 combi wel te doen maar je eigen gewicht is de factor waar je het meeste aan kunt doen :). Voorheen had ik de 50/34 11-32 versie en weet niet of ik de 52/36 11-32 die ik nu heb misschien te zwaar is.Heeft een bandbreedte 28 of 25mm impct bij het klimmen. Would the 50/34 help? De meeste wielrenners schakelen lichter (naar de 16), maar dan ligt de ketting schuiner omdat je richting het achterwiel gaat. Het is belangrijk om te onthouden dat de voorkeur voor een bepaald verzet per persoon kan verschillen, maar bij deze bieden wij je toch een bepaalde houvast. Wij raden aan om te gaan voor een dubbel crankstel omdat met name dit type crankstel de meeste voordelen biedt. Als je op één dag 1 col trapt en in goede conditie bent heb je naar mijn mening niet echt een 34 nodig, maar dit is natuurlijk je eigen keuze. I am thinking of changing my range, I currently use a 11-28 10speed cassette and have no more room on the back. Wij raden je aan om te kiezen voor een 50/34 crankstel met een 11/34 cassette om naar een zo licht mogelijk verzet te schakelen. Daarnaast schakelt het met twee kettingbladen merkbaar beter dan bij een crankstel met drie kettingbladen. ;) Tyrone l Mantel. De keuze voor het juiste crankstel is afhankelijk van de rit die je gaat maken en hoe goed je getraind bent. Onderstaande is mijn nieuwste inzicht en mijn persoonlijke voorkeur met de nieuwste groepen tegenwoordig. Er zijn verschillende cassetteverhoudingen. Bij een 29 is het iets zwaarder trappen, bij een 28 nog zwaarder etc. Om nou te zeggen dat dit gemakkelijk is voor groter gebouwde mensen nou nee want de eerste 4 bochten was ik erg blij met die 32. Before buying another SRAM Red 50/34 Crankset, I want see if anyone else experienced the same issue or I'm getting old. Zo biedt het de mogelijkheid om een hoog verzet te draaien om zo hard mogelijk te kunnen fietsen. Mijn tijden zijn niet van Contador-niveau maar wel naar tevredenheid en belangrijker: ik geniet van het klimmen met goed materiaal en het juiste verzet met soms nog een geruststellend tandje over! Anyone use a Mid-Compact 52/36 crankset? Zo kun je dus zien dat het aantal tandwielen op het voor- en achterblad dus van invloed zijn op de afgelegde afstand. Zo is een lichter verzet aan te raden wanneer je in een bergachtige omgeving gaat fietsen. 52/36 vs 50/34 for CO road cycling. Dit is natuurlijk niet perse nodig als je met hetzelfde verzet waarmee je de Posbank over fietst ook makkelijk de Ardennen kan trotseren. Ik heb recent een nieuwe fiets gekocht met een 50/34 compact crank (Sram Force). En voor SRAM rijders is Red ongeveer gelijk aan Dura Ace en Force zo’n beetje Ultegra. 11-23 6e kransje vanaf de kleinste: 50-16 bij 80 omwentelingen is 6,55 meter per omwenteling en 31,4 km/uur Als ouwe man kan het mij in de bergen niet klein genoeg zijn. Nu heb ik wat naar verzet-tabellen zitten staren en overweeg om naar 50/36 te switchen. Dat zorgt ervoor dat je ‘lekker’ rijdt. Het is natuurlijk moeilijk om voor iedereen een gewenst verzet te kiezen op verschillende gebieden. Daarmee rijd je met het 5e kransje vanaf het kleinste achtertandwiel (de 12) op de 15. En ook al ligt je ketting dan nog steeds niet lekker recht, het scheelt enorm veel. Als je twijfelt tussen de Ultegra en de Dura Ace zijn er een aantal aandachtspunten. Als de klimmetjes in de Ardennen en de Vogezen niet genoeg uitdaging meer bieden dan zit er niets anders op dan de grotere bergketens op te zoeken. Ook zijn ze minder breed, waardoor je strakker door de bocht kunt gaan. However, it seems that a few of the bikes that I'm looking at upgrading to ( Fuji Roubaix 1.3 and Cannondale CAAD10 105 5) will come stock with 52-36 semi-compact. Wil je een ontspannen ritje maken door de vlakke polders in Nederland? 52-36 vs. 50-34. Een aantal tips om het in de bergen ook als niet-prof-zijnde vol te houden: Tegenwoordig kun je op Shimano zelfs een 30, 32 of (grootste) 34 zetten, dat is dus een erg groot tandwiel. Om in dit gebied niet in te problemen te komen is het aan te raden om met een bergverzet met een 11/32 cassette en een 50/34 crankstel te fietsen. Je huidige ketting zal wel moeten worden ingekort, maar in principe kun je die gewoon blijven gebruiken. Ook heeft je souplesse ermee te maken, rijdt je met een hoge trapfrequentie is een kortere crank fijner, ben je een stoemper is een langere crank een betere keuze. het werkt wel, maar niet optimaal. De keuze voor cranklengte heeft vooral te maken met je binnenbeenlengte. Volgens sommige bronnen moet je dan beide kettingbladen vervangen, dus een 50T buitenblad dat bij het 36T binnenblad hoort, om vlotter op te schakelen, maar volgens anderen maakt het geen bal uit. Fietsen in de bergen is ontzettend mooi, maar het kan ook lastig zijn. Hi, goed artikel! | 33 beoordelingen Dit gaat misschien tegen de fietswetten in maar je moet toch ook een beetje op kracht omhoog, niet alleen maar op héél licht trappen. Beste, ik heb een vraag. Agree that for me, 34 is just too low – for a lot of folks though (non-racers), I can see it working well. Toch hebben onze specialisten een onderscheid gemaakt tussen bepaalde omgevingen en het verzet dat daar het beste bij past. 12-23 (12-13-14-15-16-17-18-19-21-23) Dan wil je even lichter schakelen zonder naar het kleine tandwiel aan de voorzijde te gaan. De bottom bracket en …, Met Zwift maak je van elke rit op je fietstrainer een leuke ervaring. Ier Merkbaar veel zwaarte verschil tussen 52/36 11-32 en 50/34 11-32 (zijn 2 tanden) bij bergop fietsen in Italie Frankrijk etc. Je kunt overigens ook kijken naar een grote derailleur wieltjes om wat Watts te besparen. Juego de bielas 50/34 vs 52/36 para cassette 11-32 (shimano 105 5800FC) Shimano Bielas Casete Carreras Rueda-de-espigas Deporte Siguiendo esta respuesta esclarecedora , me gustaría saber las diferencias entre 50/34 (compacto), 52/36 (medio compacto) y 53/39 (estándar). Ik heb mijn Canyon Ultimate WMN standaard geleverd gekregen met Ultegra R8000 11 speed met crankstel 52×36 en cassette 11-32. Mijn vraag is nu of dan de verhouding/verspringing van het groot naar het klein blad (28) geen probleem zou kunnen vormen bij het schakelen ? Een lichter verzet zorgt ervoor dat je langer fris blijft en maakt misschien zelfs wel het verschil tussen lopen of blijven fietsen. Op zich ging dat wel, maar echt slim was het niet. | Contact. In het ergste geval kan de achterderailleur volledig afbreken. Renners die het zat zijn om oneindig over de dijken te stoempen kunnen ervoor kiezen om over te stappen naar een 11/28 cassette en een 52/36 crankstel. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hai! De 29 of 30 is vaak lastig leverbaar en je hebt er soms een aparte achterderrailleur voor nodig, een derrailleur met een langere arm zodat hij om de cassette heen kan grijpen. Daarbij zijn de mogelijke verzetten bij moderne crankstellen met twee kettingbladen zo groot, dat er voor bijna alle fietsers een geschikt verzet is. Jump to Latest Follow REVIEWS EDITORIAL DEALS. Mijn zoektocht naar de beste compact 50 34 heb ik dus al meerdere jaren gedaan en daarom heb ik alle merken als gehad. Wat een fijne, mooie heldere blog over welk verzet het mooiste is (in ons vlakke kikkerlandje). Om in dit soort gebieden goed uit de voeten te komen raden wij aan om hetzelfde 52/36 crankstel te behouden. But most of my beefs with regular 50/34 compacts tend to be about the big chainring, not the small one. In dat geval zou ik niets aanpassen. Hiervoor moet je serieus harder trappen en dus meer vermogen leveren. Nou, ik heb er behoorlijk onderzoek naar gedaan. Maar veel is natuurlijk afhankelijk van je cadans en het vermogen dat je levert. Als je geen topconditie hebt en echt heel erg twijfelt kun je voor een triple gaan, hoewel dat niet de ideale oplossing is. Recently, I bought a new upgraded bike with SRAM Red 53/39 crankset for weekend rides and often got drop on climbing the long hills. Mijn naam, e-mailadres en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats. Ik vraag me af of ik mijn voorblad van m’n mtb zou kunnen wisselen. 12-25 (12-13-14-15-16-17-19-21-23-25) is een 11-28. Je kunt er uiteraard een ander blad op monteren, alleen heb je dan meer kans op een niet goed lopende omschakeling. Liever niet. Ik denk dat het vooral op de wat steilere klimmen wat aan de zware kant kan zijn. 12-25 5e kransje vanaf de kleinste: 50-16 bij 80 omwentelingen is 6,55 meter per omwenteling en 31,4 km/uur Als je een mindere conditie hebt of bijvoorbeeld 1 keer per week zo’n 50 kilometer fietst kun je het beste voor de 12-30 cassette met compact kiezen. Samen met een compact kom je ook nog wel een klim in Limburg omhoog. Het crankstel van je racefiets is een van de belangrijkste fietsonderdelen. En juist dát kan het verschil maken in de eindsprint na een rit van 6 uur. The standard is on my TT bike, the mid compact is on my 2011 Cervelo S3 with deep wheels and is my go to bike with an 11-26, the compact is on my 2015 Cannondale SS Evo lightweight climbing rig with and 11-28. Wil je een 11-36 plaatsen zul je ook een andere derailleur van Sram moeten monteren. Zo kun je uitrekenen welk verzet meer rendement oplevert voor jou in de hooggebergten of in de heuvels van Limburg. | Shop Dit type crankstel wordt niet vaak gebruikt op de racefiets, maar geeft vooral een voordeel tijdens het off-road fietsen zoals mountainbiken, gravel rijden of cyclocrossen. Cadans is belangrijk maar ik ervaar een overschot aan een licht verzet ook als een risico. Het voordeel van 12 speed is de kleinere overstap tussen de tandwieltjes. Hoewel er tussen de casettes en kettingen een groot prijsverschil zit heb ik ervaren dat de kwaliteit ongeveer gelijk is. Op het vlakke rijd ik 50-39 met 12-23 (of 11-25). De meeste renners kiezen voor een compact crankstel omdat deze: Volgens mij is een triple door de komst van de 30 (31…) steeds minder beschikbaar. Ik bekijk wel altijd de aanbiedingen van Shimano. To je tak na hranici toho, co laik je schopen detekovat, když se na dvou kolech s různýma dvoutácama svezeš s týdenním odstupem, imho nebudeš schopna poznat rozdíl a říct, který mělo těžší převody. Zo klim ik met de fiets, nogmaals: dit is mijn ervaring en dat bevalt prima. dat wordt dan een compact met 12-27 voor de alpen. 1 ding zou ik graag nog willen weten. Nu is de 17 zoals je hierboven ziet bij die bikkel-cassette de 7e vanaf het kleinste tandwiel. Mijn televisie draait overuren met klassieke wielerrondes zoals de Giro, de Tour de France en de Vuelta. NB: voor campa-rijders: Voor Dura Ace kun je overigens Campa Record lezen en voor Chorus lees je Ultegra. , De meeste verkochte 11 speed cassette is de Shimano Ultegra CS-R8000 11 speed. Dit …, Remmen zijn een belangrijk en onmisbaar onderdeel van jouw racefiets of mountainbike. De Shimano gaat niet meer aankunnen dan de 34. Je moet dan meer vermogen leveren en iets meer ‘harken’. Let hier dus goed op bij het monteren van een andere cassette. Kies altijd een set, dat is vaak veel goedkoper. Het zou zonde zijn om je ketting ook steeds te moeten vervangen voor 2 weken bergen fietsen. De meerwaarde van de Dura Ace-cassette is dat hij lichter is, maar in mijn ogen weegt dat niet op tegen de hoge prijs. 14-28: 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28. In dit geval zou een lange kooi 10 speed derailleur met een grotere cassette een betere keuze zijn. Zo zijn er een 11/25 en een 12/25 voor de vlakke ritten. Met name gels en sportdrank. Por ejemplo, un 11-32 montado con un 52-36 consigue velocidades mínimas inferiores que un 50-34 con 11-28. Je ziet hier de modellen 11 speed cassettes van de grote merken. 12-30 (12-13-14-15-17-19-21-24-27-30). A standard chainset typically has 52/39 or 53/39; A compact chainset enables smaller gears making it easier to go up steep hills. Ik ga dit weekend naar de Alpen voor de Gotthard Classic (Gotthard, Furka, Nufenen). In dit geval zou ik voor een kleinere cassette gaan waarmee je meer keuze hebt voor de hogere snelheden. Zoals je hierboven kan lezen zijn er talloze keuzes wanneer het aankomt op de verschillende soorten crankstellen en cassettes om het juiste verzet te vinden. In onze podcast beluister je tips over wielrennen en dit onderwerp. En dat alles bij een piektemperatuur die middag van 38 gr C! De 11/28 of 11/30, https://www.mantel.com/blog/fietsketting-vervangen, Wielen richten- Haal een slag uit het wiel van je fiets in 8 stappen [How-to], Remschijf vervangen – Zo vervang je de remschijf van je racefiets of MTB [How to], Derailleur afstellen- Hoe kan ik weer soepel schakelen met mijn derailleur? Ik heb op mijn fiets een 36/52 icm 11×30. NormaTec MVP Boot vs. Recovery Pump Boot; New NormaTecs? Zeker met een Di2 systeem waar je niet echt veel afstel mogelijkheden hebt is dit niet aan te raden. But in the Alps with 1-2hour climbs, I'm not climbing anywhere near my FTP and 50/34 was perfect for me. Als je toch voor Dura Ace kiest is de ketting belangrijker dan de cassette. A compact chainset is typically 50/34 gearing. [How-To], Hoe vervang je de ketting van een racefiets of mountainbike? Is a Normatec really worth it? Pédalier 50/34 vs 52/36 pour cassette 11-32 (shimano 105 5800FC) Shimano Pédalier Cassette Courses Pignon Sport Suite à cette réponse éclairante , je voudrais connaître les différences entre 50/34 (compact), 52/36 (mid-compact) et 53/39 (standard). Persoonlijk gebruik ik in de Alpen dezelfde combinatie en heb dan niet dat ik tekort kom. Dat is naar mijn mening terecht omdat 2 bladen ook prima mogelijk is. Succes met je volgende fietsuitdagingen! Als je nog niet duizelig wordt van al deze verschillende cijfertjes dan kun je een kijkje nemen op de website van gear calculator. Their new 52/36 EVO chainring options will be available only for their 11-speed groups: Super Record, Record Chorus and the carbon Athena in all four lengths (165, 170, 172.5 and 175). 11-30: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30 Sinds een aantal jaar zijn we massaal overgestapt naar 11 speed, hoewel nog niet iedereen hiermee rijdt. Veel mensen die voor hun (fiets)vakantie richting de Alpen, Dolomieten of Pyreneëen gaan, zullen lichter willen kunnen trappen om bergop niet al teveel te hoeven stoempen. Het is bijvoorbeeld niet alleen belangrijk om de juiste prijs-kwaliteitverhouding te vinden, het is ook goed om te weten welke ketting bij jouw cassette past. Het kan best lastig zijn om de beste racefietscassette te vinden. Je kunt ook voor de zwaarste bikkel kiezen: de 11-23 cassette. De keuzes voor de meest verkochte 10 speed Ultegra cassette zijn als volgt: Nu rijd ik met een crankstel 52-36 en een casette 11-34, ideaal voor vakantie, maar in de polder heb ik te weinig keuze en moet ik kiezen tussen een candans van 85 of 100. Er kunnen verschillen zitten in de verhoudingen bij de diverse aanbieders van de groepsets. Prev. Een echte berggeit zal waarschijnlijk voor een ander verzet kiezen dan een renner die zich vooral op het vlakke begeeft. Affordable Recovery Boots from Amazon Bij mijn persoonlijke keuze, de cassette 12-25, is de 17 de 6e vanaf het kleinste tandwiel. Zo kun je beter je ideale cadans rijden en beter presteren. Posts: 3,122 Bikes: a bunch. • Of kleinste tandwiel crankstel vervangen? Ik wil je daarom een 11-28 aanraden, dan kun je je huidige derailleur blijven gebruiken. Het is en blijft per persoon verschillend welk verzet gewenst is. Het voordeel is niet supergroot maar het kan net dat beetje extra geven. Dit 6e kransje is bij de 11-23 de 16 en het 6e kransje is bij de 12-25 de 17. Daarnaast kan het voorkomen dat de ketting simpelweg te kort is. Dan ook maar direct mijn keuze voor vlakke ritten in ons land: 12-25. next year I'm booked to do the wiggle dragon ride and and also going to the alps to do alp dhuez and col du galibier. Nadat je de moed bij elkaar geraapt hebt om een van deze mystieke bergen te trotseren is het heel belangrijk om goed na te denken over een juist bergverzet. Naast het zelf fietsen, vind ik het ook heerlijk om wielrennen te kijken op de televisie. Om net iets meer keuze en comfort te hebben bergop raden wij aan om een 11/30 cassette te monteren. Hier kun je jouw voorkeur voor verschillende type crankstellen en cassettes invoeren om zo verschillende situaties te schetsen. Omdat ik niet goed zie wat nu het beste is dacht ik, ik stel iemand die er verstand van heeft maar even de vraag: Kan je mij adviseren met het volgende probleem: Het is ongeveer 1 jaar geleden dat ik als bucketlist moment de Mont Ventoux 3x heb beklommen (Cingles Du Mont Ventoux) en de begeerde medaille daarvoor heb ontvangen. Hoi Axel, Het laatste wat je dan wil is jezelf figuurlijk voor de kop slaan omdat je geen goed materiaal bij je hebt. De Ultegra ketting en Ultegra kransen (11-25 bij 11 speed en 12-25 bij 10 speed) (en wellicht soms ander verzet) zijn gewoon prima. Toch vond ik dat ik niet lekker reed met mijn compact crankstel omdat ik niet in hoog cadans kon rijden zonder dat de ketting er scheef op lag. Op deze manier geef je jezelf wat ruimte om lichter te schakelen en sta je halverwege de beklimming niet met je racefiets in de hand. Goed artikel! Denk hierbij aan de Mont Ventoux of de Alpe d´Huez. Heb Ultegra semi-compact crank (52-36) icm Ultegra 11-30 achter. Omdat ik in Arnhem woon, vind ik het heerlijk om in mijn achtertuin (de Posbank) erop uit te trekken met mijn racefiets. De Keutenberg en de Redoute kunnen alleen wat lastiger worden. The rear cassette will be 11-28(11sp). De tabel laat talloze aantallen zien, wat aantoont dat er uit veel verschillende soorten verzetten gekozen kan worden. Waarom? Moet ik dan ook direct een nieuwe ketting? Van Shimano compact, FSA, Rotor, Sram compact en erg dure en lichte modellen.Overigens is dit met de 110 steek dus niet meer nodig want dan koop je gewoon 1 crankstel die zowel normaal als compact tandwielen aankan. naar 39? Zo zijn er een 11/25 en een 12/25 voor de vlakke ritten. Dit is afhankelijk van het type crankstel en het type cassette. Zo steil is het in Limburg ook niet. Met ouderwetse triple en achter een 32, dus 30-32, en royaal 60plus, Alp duZes al een paar keer opgefietst, twee keer per dag. Waar hangt voorkeur van af ? Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Blij ook met alle vragen en reacties, maar ik heb er toch nog één voor de zekerheid… Dan ligt je ketting dus enorm schuin. Je kunt dan beter een ideale cadans fietsen waardoor je energiezuiniger fietst. Dit 5e kransje is belangrijk, dan ligt de ketting mooi recht voor een efficiënte overbrenging. When I got it, I didn’t Daarom schrijf ik dit artikel ook, zo kunnen andere fietsers (net als ik hierboven) bij het klimmen makkelijker boven komen. Het klimmen maak je dus echt een stuk fijner als je naast goede benen het juiste verzet steekt. En kan ik eenvoudig bij vakantie van casette wisselen, of moet ik dan ook meteen weer ketting aanpassen en opnieuw afstellen? OM boy . Voordat we in de bergverzetten duiken kijken we eerst naar de verschillende types binnen de bekende cassettemerken. Ik vind het dan ook heel bijzonder dat ik dit tijdens mijn werk ook mag doen. En eventueel cassette vervangen voor 11- speed SRAMForce 22 1170 11-36 voor nog kleiner? Klimmen doe je als het goed is staand en zittend. Hoi! Beste, Currently am running a 11 speed 11-28 53/39 setup. Bij deze shop kun je met vertrouwen jouw Cassette bestellen. Afhankelijk van waar en hoe je fietst is de juiste tandwielverhouding van belang. Omdat de onderdelen best duur zijn voor Dura Ace, zit ik eraan te denken om alleen het kleinste voorblad aan te passen naar bv. De verzettentabel toont een overzicht van de afstanden (in meters) die afgelegd kunnen worden met verschillende tandwielcombinaties van een racefiets met 28″ wielen. Daarmee heb je tussen tandwieltjes maximaal 1 of 2 tandjes verschil. Het crankstel met twee kettingbladen kan bestaan uit 50/34 tanden en een crankstel met drie kettingbladen kan bestaan uit 50/39/30 tanden. • Cassette 11-25, 12-25, 11-28, 14-28? Je zult maar …, Je racefiets of MTB onderhouden en schoonmaken is zeker geen onbelangrijk klusje. Een nieuwe cassette (11-32) heeft daar zeker aan meegeholpen. Als je op het vlakke goed uit de voeten kunt op 53 icm de 12-25 zonder een al te schuine ketting, dan ben je best een goede fietser en dan moet het kunnen.